7 marketingtips voor sociale media voor bedrijfsontwikkeling
3 min read
Je zou zoveel marketingexperts hebben horen zeggen dat ze sociale media moeten gebruiken als onderdeel van hun promotionele marketingmix. Het internet wordt overspoeld met informatie over het gebruik van Facebook, Twitter en andere sociale sites. Er zijn talloze artikelen geschreven over hoe het gebruik van sociale media kan helpen uw merkimago te promoten en verkeer naar uw belangrijkste bedrijfswebsite te leiden.
Houd er rekening mee dat sociale netwerken een marketingtool zijn en alleen effectief zijn als ze op de juiste manier worden gebruikt om uw bedrijf te promoten.
De belangrijkste vraag voor een bedrijf is: “Hoe worden sociale media gebruikt om echte inkomsten en klanten te genereren?” In de huidige digitaal verbonden samenleving zullen uw klanten, ongeacht hun leeftijd, geslacht of economische status, actief zijn op sociale netwerksites.
Hier zijn enkele van de meest recente gebruiksstatistieken over het gebruik van sociale media die een bedrijf opmerkt:
68% van de kleine bedrijven zal het komende jaar hun marketinginspanningen voor sociale netwerken opvoeren
56% van de Twitter-gebruikers zegt de microblogging-site te gebruiken voor zakelijke of werkgerelateerde doeleinden
Meer dan 40% van de mensen heeft een merk/bedrijf ‘bevriend’ of ‘leuk’ gevonden op Facebook of MySpace
20% van de tweets gaat over zakelijke producten
46% van de Facebook-gebruikers zegt dat ze een product op Facebook zouden bespreken of aanbevelen
44% van de Twitter-gebruikers heeft een product aanbevolen
Sociale media speelden een belangrijke rol bij het winkelen voor de feestdagen – 28% van de shoppers zegt dat sociale media hun aankopen hebben beïnvloed
Alleen al op de Facebook-site:
Meer dan 400 miljoen actieve gebruikers
50% van de actieve gebruikers logt op een willekeurige dag in op Facebook
Gemiddelde gebruiker heeft vrienden
Mensen besteden meer dan miljard minuten per maand op Facebook
Er zijn meer dan 160 miljoen pagina’s, groepen en evenementen waar mensen interactie mee hebben
Gemiddelde gebruiker is verbonden met 60 pagina’s, groepen en evenementen
Gemiddelde gebruiker maakt elke maand 70 stukjes inhoud
Mannen en vrouwen gebruiken bijna evenveel sociale sites (47% vs. 53%)
61% van de Facebook-gebruikers is van middelbare leeftijd of ouder, met een gemiddelde leeftijd van 37
18- tot 24-jarigen domineren geen enkele sociale netwerksite; ze zijn overal verspreid
Meer dan 25 miljard stukjes inhoud (weblinks, nieuwsverhalen, blogposts, notities, fotoalbums, enz.) die elke maand worden gedeeld
De deelname van uw bedrijf aan sociale netwerken zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar veel bedrijven zullen doorgaan met het opzetten van QR Media sites en geen moeite doen om lid te worden van en deel te nemen aan de groepen die hun potentiële klanten gebruiken.
Om succesvol te zijn in het gebruik van sociale netwerken, moet uw bedrijf erachter komen waar uw potentiële klanten tijd doorbrengen op deze sites, zodat u met hen kunt communiceren waar ze willen en niet waar u de voorkeur aan geeft of waar u zich prettig bij voelt. Deelname aan en betrokkenheid bij hun sociale netwerken zal een platform bieden om relaties op te bouwen met interessegemeenschappen. Dit zal op zijn beurt een nieuw kanaal creëren voor klantenwerving met behulp van de mogelijkheden voor delen en liken van de wereld van sociale netwerken. Dit “delen” is het equivalent van mond-tot-mondreclame in traditionele marketing.
Hier zijn de 7 marketingtips voor bedrijfsontwikkeling voor het gebruik van sociale media:
1. Ga waar uw klanten zijn en niet waar u zich prettig voelt
Houd het volgende in gedachten om uw klanten op sociale netwerksites te vinden:
Voer een enquête uit onder uw klanten of potentiële klanten.
Analyseer en bewaak het verkeer op sociale sites om te ontdekken hoe en waar klanten informatie over uw bedrijf en uw concurrenten delen.
Beoordeel marketingonderzoek of statistische informatie over het gebruik en de demografie van de verschillende sociale-mediasites.
2. Betrek en interactie
Betrokkenheid bij sociale media is een gesprek en uw deelname aan de sociale netwerkgroepen en -gemeenschappen vormt de kern van het opbouwen van relaties. Uw waarde als deelnemer wordt beoordeeld op basis van de waarde die u aan de gemeenschap als geheel levert. U kunt dit bereiken door vrijelijk relevante, interessante en nuttige informatie te delen
3. Onderzoek de activiteiten van uw concurrenten
U moet informatie over de concurrentie verzamelen die u kan helpen bij uw inspanningen. Voer een concurrentieanalyse uit van het gebruik van sociale media door uw top vijf concurrenten voor het volgende: